Patientskole for funktionelle lidelser – tilretning af henvisningskriterier

Efter evaluering fra almen praksis og fra de patienter, der har deltaget i Patientskolen for funktionelle lidelser, har Medicinsk Modtagelse på Sygehus Sønderjylland nu valgt at tilrette henvisningskriterierne samt konceptet for psykoedukations tilbuddet til patienter med funktionelle lidelser.

I forhold til konceptet er følgende tilrettet:

Målgruppen er nu udvidet til ikke kun at omhandle de patienter, der har fået diagnosen funktionel lidelse, men også de patienter, som har funktionelle symptomer og som endnu ikke har fået diagnosen, men hvor der mistænkes, at det kan være i den funktionelle retning. Samt at de patienter kan have gavn af viden og forståelse af hvad der sker i kroppen, når man har funktionelle symptomer, samt mulige årsager, og hvad man selv, som patient kan gøre for at håndtere lidelsen eller symptomerne.

Forløbet er ændret til at Patientskolen er 2 undervisningsseancer af 2 timers varighed hver med 14 dages mellemrum.

For yderligere information om det tilrettede koncept samt henvisningskriterier henvises til Sundhed.dk:

Gå til information om patientskole for funktionelle lidelser