

Er du utilfreds med noget, der vedrører dit forl¨øb på sygehuset, så har du en række muligheder for at klage.
Er du ikke tilfreds med dit forløb, så henvend dig i første omgang til afdeligens personale eller ledelse, så I kan forsøge at løse problemet sammen.
Du finder kontaktinformation til den enkelte afdeling på afdelingens hjemmeside.
Ønsker du at klage over din behandling eller dine oplevelser på Sygehus Sønderjylland, kan det være en god ide at rådføre sig med og få hjælp ved Patientvejlederen i Region Syddanmark, inden du påbegynder en eventuel klage
Gå til Patientvejledningens hjemmeside for mere information
Du kan også kontakte Styrelsen for Patientklager som behandler:
Undersøgelse, diagnose og behandling
Information om og samtykke til behandling
Journalføring
Sundhedspersoners tavshedspligt
Lægeerklæringer
eller rettighedsklager fx:
Kørsel til og fra undersøgelse/behandling (befordring og befordringsgodtgørelse).
Frit og udvidet frit sygehusvalg, herunder hvis regionen ikke har oplyst om muligheden.
Maksimale ventetider for behandling af visse livstruende sygdomme.
Henvisning til eller refusion af udgifter til behandling i udlandet.
Aktindsigt i en patientjournal
Du kan læse mere om behandlingsklager og rettighedsklager på styrelsens hjemmeside: https://stpk.dk
Sygehusets ledelse behandler klager vedr.:
Du kan skrive en mail til dem på mailadressen shs.kontakt@rsyd.dk
Klik på ikonet eller linket Hent hjælpeskema
Udfyld skemaet og gem det på din computer
Har du fået en skade i forbindelse med din undersøgelse eller behandling, kan du søge erstatning via Patienterstatningen. Patienterstatningen behandler også lægemiddelskader.
Du kan læse mere om dine rettigheder på Patienterstatningens hjemmeside.