Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | tysk flag engelsk flag |

Ønsker du at klage eller søge erstatning?

Klager

Er du utilfreds med noget, der vedrører dit forl¨øb på sygehuset, så har du en række muligheder for at klage.

Tal med afdelingen

Er du ikke tilfreds med dit forløb, så henvend dig i første omgang til afdeligens personale eller ledelse, så I kan forsøge at løse problemet sammen.

Du finder kontaktinformation til den enkelte afdeling på afdelingens hjemmeside.

Gå til afdelingsoversigten

Få hjælp til at klage

Patientvejledningen i Region Syddanmark

Ønsker du at klage over din behandling eller dine oplevelser på Sygehus Sønderjylland, kan det være en god ide at rådføre sig med og få hjælp ved Patientvejlederen i Region Syddanmark, inden du påbegynder en eventuel klage

Gå til Patientvejledningens hjemmeside for mere information

Styrelsen for Patientklager

Du kan også kontakte Styrelsen for Patientklager som behandler:

  • Undersøgelse, diagnose og behandling

  • Information om og samtykke til behandling

  • Journalføring

  • Sundhedspersoners tavshedspligt

  • Lægeerklæringer

eller rettighedsklager fx:

  • Kørsel til og fra undersøgelse/behandling (befordring og befordringsgodtgørelse).

  • Frit og udvidet frit sygehusvalg, herunder hvis regionen ikke har oplyst om muligheden.

  • Maksimale ventetider for behandling af visse livstruende sygdomme.

  • Henvisning til eller refusion af udgifter til behandling i udlandet.

  • Aktindsigt i en patientjournal

Du kan læse mere om behandlingsklager og rettighedsklager på styrelsens hjemmeside: https://stpk.dk

Skriv til sygehusets ledelse

Sygehusets ledelse behandler klager vedr.:

 

  • Serviceniveau
  • Personalets adfærd
  • Fysiske rammer
  • Tilgængelighed
  • Planlægning og koordination
  • Kommunikation

Du kan skrive en mail til dem på mailadressen shs.kontakt@rsyd.dk

Hjælpeskema

Benyt evt. dette  "Hjælpeskema til klagen":

Hent hjælpeskema til klager

 

Hent hjælpeskema
 
 
 
 
Sådan gør du:
  1. Klik på ikonet eller linket Hent hjælpeskema og åbn skemaet. 

  2. Gem skemaet på din egen computer, inden du skriver i det.

  3. Udfyld skemaet og gem det på din computer

  4. Vedhæft det udfyldte skema din mail til sygehuset.


Erstatning

Har du fået en skade i forbindelse med din undersøgelse eller behandling, kan du søge erstatning via Patienterstatningen. Patienterstatningen behandler også lægemiddelskader.

Du kan læse mere om dine rettigheder på Patienterstatningens hjemmeside.

 


Siden er sidst opdateret 15-07-2020
Sygehus Sønderjylland



Sygehus Sønderjylland | Kresten Philipsens Vej 15 | 6200 Aabenraa | Tlf. 79 97 00 00 | shs.kontakt@rsyd.dk